Częstochowa z dostępem do morza?

No Comment Yet

Częstochowa swój Bałtyk i Adriatyk już ma, ale… teraz będzie miała także bliżej do morza!

Odległość w milach morskich na razie się nie zmniejszy, ale gospodarczo nasze miasto będzie zdecydowanie bliżej, niż dotychczas. Dlaczego? Sesja Rady Miasta przyniosła zgodę na przystąpienie Częstochowy do Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk. Włodarze podkreślają, że korytarz jest jedną z najważniejszych transeuropejskich sieci drogowo-kolejowych.

Co to znaczy dla Częstochowy?

Nasze miasto będzie członkiem wspierającym stowarzyszenie. Nie będzie ponosić za to żadnych opłat, ale będzie z tego korzystać. Członkostwo, jak informuje Urząd Miasta, jest całkowicie bezkosztowe, a korzyść oczywista. Uzasadniają to możliwością nawiązania kontaktów gospodarczych i relacji międzynarodowych, które mogą mieć duże znaczenie dla rozwoju ośrodka takiego jak Częstochowa – będącego w centrum kraju u zbiegu jego głównych arterii – cytując fragment uzasadnienia podjętej uchwały.

A warto zaznaczyć, co zresztą zrobili radni podczas sesji, że Częstochowa jest jedną z najlepszych lokalizacji logistycznych w Polsce, a mimo to nadal nie osiągnęliśmy wciąż zadowalającego poziomu inwestycji logistycznych i produkcyjnych.

Z czym zatem będzie wiązać się członkostwo?

Stowarzyszenie ma na celu reprezentowanie strategicznych interesów gospodarczych polskich regionów w krajowych i międzynarodowych pracach związanych z Korytarzem Bałtyk-Adriatyk, który jest jednym z dziesięciu korytarzy sieci bazowej TEN-T powołanym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej. Obecność w organizacji dającej dostęp do szerokiego zakresu kontaktów jest także szansą dla Częstochowy, która będąc poza Górnośląsko–Zagłębiowską Metropolią musi wykorzystać inne atuty, w tym atut lokalizacji geograficznej.

Korytarz łączy Bałtyk z Morzem Adriatyckim, prowadząc przez uprzemysłowione rejony od południowej Polski (Górny Śląsk) poprzez Wiedeń, Bratysławę i rejon Alp Wschodnich aż po północne Włochy. Początkiem korytarza są polskie porty morskie, z których wolumeny ładunków przewożone są w głąb kraju do terminali intermodalnych i centrów logistycznych. W portach obsługiwane są także ładunki tranzytu czeskiego i słowackiego, a także – w mniejszym zakresie – węgierskiego, austriackiego i ukraińskiego – czytamy na stronie Urzędu Miasta.

Pozostaje zatem trzymać kciuki, by członkostwo pozwoliło naszemu miastu wypłynąć na szerokie oceany!

fot.UM Częstochowa

info za: UM Częstochowa

admin3

Author

admin3

Up Next

Related Posts